Tips, handig om te weten

Het ‘niet kunnen printen’ kan  een gevolg zijn van het later inschakelen van de printer. Geef in dat geval niet de printopdracht nogmaals!

Start eerst opnieuw op. Alle printopdrachten blijven in het geheugen van Windows tot dat de fout op uw computer opgelost is. Pas dan gaat Windows alles doorgeven aan de printer… waarop alles alsnog wordt uitgeprint!

In algemene zin geldt: zet eerst de printer aan voordat je de computer opstart.

Als gevolg van het streven naar veiligheid is het verplicht (vanaf 1-1-23 al) om in te loggen in twee stappen. Dit noemen ze ook wel 2-factor-authentication.

Als eerste stap log je gewoon in; net als dat je altijd doet.

Daarna wordt een e-mailtje of een tekstbericht via de telefoon gestuurd met een code. Deze code is de tweede beveiliging… ook wel de tweede factor genoemd.

Om dat inloggen te versimpelen is er een app te downloaden. (Red. je kunt je afvragen of het hier ook echt simpeler van wordt, maar een stukje van de moderne “veilig-inloggen-markt” is hiermee door de aanbieder geclaimd).

De Nederlandse overheid heeft de app DigID.

Microsoft (een grote aanbieder van tekstverwerkingsprogramma’s, e-maildiensten (en via het Microsoft365-account nog veel meer diensten), adviseert haar Microsoft-Authenticator-App. Deze heb je nodig om veilig in te loggen en gebruik te maken van alle Microsoft diensten. Maar tal van andere aanbieders buitelen over elkaar heen om een dergelijke dienst ook aan te bieden. Zo is het ook mogelijk om via de Google-app hetzelfde voor elkaar te krijgen voor alle Google-diensten.

Je kunt je afvragen of dit daadwerkelijk een toegevoegde waarde is voor de gebruiker. Echter: de hoogste veiligheid is wel nagestreeft (niet gebruiksvriendelijkheid).

Je moet even weten hoe je deze specifieke app installeert en in gebruik neemt. Maar daarna is het dagelijks gebruik goed te doen. Wij kunnen u daar uiteraard bij helpen.

Oplossing  is: laptop opnieuw opstarten.  

Waarom?:

Een anti-virusprogramma heeft namelijk een geïntegreerde (uitgebreide) firewall. 

Echter: W11 heeft óók een geïntegreerde firewall. 

Men moet NOOIT twee firewalls tegelijkertijd op de computer actief hebben. Immers “werken ze elkaar dan tegen” als een soort “poortwachters” voor inkomende bestanden. Daardoor kan het programma niet afstemmen met de actieve firewall-bestanden. 

In Windows 11 wordt de standaard firewall daarom automatisch uitgeschakeld als er een firewall van een derde partij wordt geïnstalleerd.

Alleen is dit proces waarschijnlijk verstoord.

Door opnieuw op te starten activeer je de “opbouw van het besturingssysteem” weer opnieuw.  De verbanden worden opnieuw gelegd en op elkaar afgestemd. 

Niet meteen: de ondersteuning van de Windows 10-versie loopt pas in Mei 2025 af.
Daarnaast kunt u niet zonder meer overstappen naar Windows 11. U moet namelijk werken vanuit een “schone installatie”. Het is het beste als u dit door een officieel erkende partij laat doen.

U moet namelijk de basis in één keer goed doen. En het is een kunde om alle programma’s, gegevens en instellingen over te zetten naar de nieuwe installatie van Windows 11.

Steeds meer diensten worden tegenwoordig online aangeboden. Je kunt het zo gek niet verzinnen of er is een mogelijkheid tot inloggen. Als gevolg heb je een hele lijst aan gebruikersnamen en wachtwoorden te onthouden. Toch is dit het beeld van onze directe toekomst. Want ook het gebruik van de computer gaat via inloggen (via internet).

U kunt dan via uw oude laptop, gewoon naar Google gaan en inloggen op de internetsite van uw virtuele computer. De virtuele computer is zo snel als je zelf wilt. En kan morgen sneller zijn dan vandaag – als jij dat wilt. 

Dit noemen ze “Cloud Computing”. Het lijkt op “bureaublad op afstand”. Maar het verschil is dat bij Cloud Computing de computer virtueel is (je kunt hem niet vast pakken) en bij een verbinding via een bureaublad op afstand is er altijd een echte computer of server aan de andere kant van de lijn. Het is altijd dezelfde, tastbare computer / server.

Bij het beoordelen of een mailtje SPAM is, kun je meestal de volgende eigenschappen nagaan:

  1. Overheidsinstanties zullen je nooit een e-mailtje sturen. Je krijgt mailtjes van de overheid pas te zien als je inlogt op de website van “mijn overheid”. Soms moet je je eerst inloggen op de website van die overheidsdienst of semi-overheidsbedrijf (bijv. VGZ); hier moet je altijd inloggen via DigID.
  2. Is het mailtje afkomstig van een onbekend / gek domein? (het domein van het mailadres is het gedeelte na het @-teken.
  3. Klik niet zomaar op een link in een mailtje. Ook niet als daar om gevraagd wordt! Een link leidt je direct naar een specifiek internetadres. Dus je komt dan sowieso op de website terecht waarvan de verstuurder van het mailtje wil dat u daar komt.
  4. Geef nooit uw gegevens: als er wordt gevraagd om het verstrekken / invullen van gegevens ben dan alert. Bij iedere overheidsinstantie zijn al jouw gegevens bekend. Dit wordt namelijk automatisch gekoppeld tussen verschillende overheidsinstanties.
  5. Grammaticale fouten: vaak worden SPAM-mailtje vertaald via een “vertaal-bot”: dit is een soort automatische tolk. Maar vaak resulteert dit in berichten die grammaticaal / qua zinsopbouw net niet goed lopen.
  6. Bedrijfslogo’s zijn ineens veranderd. Handig voor mensen die visueel zijn ingesteld. Als er in het e-mailtje een bedrijfslogo staat dat je niet aan dit bedrijf koppelt, dan moet je alert zijn. Ga via Google dan naar de website van het bedrijf (lees: naar het domein van het bedrijf). Op de website – beginpagina van het bedrijf staat meestal het logo prominent in beeld. Dan kunt u dit vergelijken.
  7. Bij twijfel: bel de instantie. En dus NIET via een telefoonnummer dat gegeven wordt in het mailtje! Maar “op eigen initiatief”. Desnoods ga je zelf naar Google, en zoek daar dan het telefoonnummer van de instantie die de e-mail heeft verstuurd. En bel ze op om het na te gaan.

Het is uiteraard niet zo dat als een mailtje aan een van bovenstaande criteria voldoet, het ook daadwerkelijk SPAM is. Gezond verstand blijft de basis.

Alle producten die Microsoft aanbiedt (of u deze nu bewust gebruikt of niet) zijn gekoppeld aan een Microsoft-account.

Het Microsoft-account wordt door Microsoft (Windows) gebruikt om gebruiksstatistieken en meta-data te monitoren. Een Microsoft-account wordt daarom vereist tijdens de eerste installatie van Windows.

Je kunt de installatie niet voltooien zonder eerst een Microsoft account te koppelen. En: als je geen account hebt, dan wordt aangeboden er “gratis” een te maken.

Echter: gratis is nooit voor niets!

Het is voor jou als gebruiker wenselijk om dit Microsoft-account niet te koppelen. Daarmee zijn niet alleen je gebruiksgegevens niet te analyseren, ook ben je minder ontvankelijk voor commerciële aanbiedingen van Microsoft of haar partners.

Er is een mogelijkheid om de installatie van Windows te doen zonder een Microsoft-account. Je moet daartoe de installatie in eerste instantie weldegelijk koppelen aan een tijdelijk Microsoft-account, en de installatie voltooien.

Maar daarna kun je in Windows een “lokaal account” aanmaken.

Daarna kun je het Microsoft-account ontkoppelen en geheel verwijderen.

Open gmail.

Er is in gmail geen tijdslimiet te koppelen aan het automatisch legen van de SPAM-map.

Maar: alle berichten waarvan de interne SPAM-filters van Gmail aangeven dat het SPAM is, worden na binnenkomst automatisch weergegeven in de map “SPAM berichten”. Op deze manier blijven de SPAM-berichten buiten uw Inbox.

Alle berichten die u in de inbox ziet verschijnen zijn in principe goed. Echter: “goed” betekent nog niet dat een bericht wenselijk is. Want het gebeurt regelmatig dat u reclame of andere berichten ontvangt, die bij nader inzien toch ongewenst zijn… en meteen in de prullenbak hadden mogen binnenkomen.

Daartoe kunt u filters aanmaken. Daarin geeft u aan de computer aan welk mailtje, waaraan moet voldoen om vervolgens aan te geven wat er mee moet gebeuren. 

Dus: stap-voor-stap doet u het volgende:

  1. Open gmail, via internet (zogezegd: de webmail).
  2. Selecteer het tandwieltje (rechts bovenin)
  3. Selecteer “alle instellingen“
  4. Selecteer “filters en geblokkeerde e-mailadressen“
  5. Selecteer de knop “nieuwe filter“ (let op: deze staat ergens weggemoffeld tussen de tekst, het is op te merken aan de blauwe tekst, een hyperlink).
  6. Tik achter het veld “bevat de tekst“ de tekst intypen:  is:spam
  7. Zet tevens een vinkje bij de onderste keuze: “dit ook voor alle overige “x” berichten doen” .
  8. Daarna klik je op de blauwe knop, er komt nu eerst nog een aandachtsmelding. Maar deze kun je negeren. (Klik op OK).
  9. Selecteer nu wat er moet gebeuren (dus zet een vinkje voor “verwijderen“).
  10. Klik op de blauwe knop: “filter maken” 

De berichten die in de map SPAM terechtkomen worden dan automatisch verplaatst naar de “prullenmand “. Daar zijn ze terug te vinden voor een eventuele laatste check door de gebruiker.

Die had u al gehoord: “maak regelmatig een backup”.

Maar als u de backup permanent aan de computer aangesloten laat. Om via een programma de backup steeds weer automatisch te laten uitvoeren, mist u uw doel waarschijnlijk. Want een backup maakt u om te voorkomen dat virussen en malware uw documenten aantasten en onbruikbaar maken!

Echter is de kans groot dat uw computer wordt besmet met Ransomeware. Dat is een vorm van computervirussen die de documenten en de backup versleuteld en daarmee onbruikbaar maakt. Dit wordt ook vaak genoemd in de media.

Daarom raden we aan naast een backup die permanent is aangesloten op de computer ook een backup te maken om LOS te bewaren van de computer.
Letterlijk in de kast of op een NAS. Die u dan loskoppelt en niet bestemd is voor het dagelijks gebruik. Dit is dus eigenlijk een reservekopie van uw documenten.

Daarmee legt u eigenlijk een extra buffer aan, waarop u kunt terugvallen indien de automatische backup wordt aangetast.

Uiteraard kunnen we u hiermee helpen. Door zo’n reservekopie te maken en in te stellen. Eventueel kunnen we u ook blijven helpen via een “onderhoudsovereenkomst”.

Vanaf januari 2023 zie je het overal waar je moet inloggen: inloggen in twee stappen.

Dus: inloggen met een gebruikersnaam en een wachtwoord is niet voldoende meer. Nadat je hebt ingelogd met de gebruikersnaam en het wachtwoord wordt een extra beveiligingscode gestuurd naar het emailadres of het telefoonnummer dat eerder werd opgegeven.

Naar mate u de computer, tablet of smartphone gebruikt wordt deze altijd trager en kunnen processen steeds inefficiënter gaan – zogezegd: “het besturingssysteem verslechterd”.

Daarom is het soms goed om de harde schijf te formatteren en het besturingssysteem geheel opnieuw op te zetten.

U moet altijd eerst een backup maken.

U moet ook weten of het besturingssysteem ge-updated / bijgewerkt kan worden.  Het bijwerken van uw technische besturingssysteem en apps kan gemiddeld gedurende 10 jaar na introductie.

DigID verandert snel en er komen steeds weer nieuwe versies en toepassingen in de DigID-app. Via de app kunt u verbinden via smart-phone of tablet. Echter werkt dit na een update vaak op een andere manier. Bovendien is er op de computer geen app! En als het besturingssysteem van uw tablet of SMART-phone ouder is dan 8 jaar kunt u de nieuwste app niet meer installeren. Daarom is het simpeler om altijd in te loggen via uw internetprogramma (zogezegd: Google). Daar ziet u immers altijd het inlogscherm. En de beveiliging is gekoppeld aan de browser (internetprogramma) dus altijd “automatisch” up to date.

Dus: nadat u hebt geklikt op “inloggen met DigID”, 

1. klikt u op de tweede optie: “Met een SMS-controle”.

2. Deze vraagt daarna gewoon om uw “DigID-gebruikersnaam en wachtwoord”. 

3. Klik op “volgende” en u krijgt een code doorgestuurd op uw mobiele telefoon.

4. Deze code neemt u over vanaf het scherm van uw mobieltje… tik deze in op de computer.

5. Klik op “volgende” en u bent ingelogd.

Als u op deze manier inlogt omzeilt u de app. Een grote bron van ergernis bij veel mensen, omdat de app altijd geûpdate moet worden en het via de app ook iedere keer weer anders werkt qua beveiligingen. 

Inloggen via DigID is altijd indirect. Dus via een website van een andere aanbieder. De meeste Nederlandse overheden of semi-overheden die het voor haar cliënten mogelijk maken om persoonlijke informatie op te vragen via hun website, zijn daartoe aangesloten bij DigID.

Het DigID-account biedt bescherming van uw privacy-gevoelige informatie.

Echter is de inlog-procedure van DigID steeds weer anders omdat de veiligheid dit vraagt.

Ik ga nu stap voor stap aangeven wat je moet doen om in te loggen.

  1. Tik op de app of internetfavoriet van de overheidsinstantie die u wilt aanroepen.
  2. Op deze website ziet u een knop “inloggen met DigiD“
  3. Tik nu op de tweede keuzemogelijkheid: “met een sms-controle”.
  • je ziet nu dat de gebruikersnaam en het wachtwoord van de DigID gevraagd worden. (soms heb je dit na de eerste keer invullen “laten onthouden”. De gebruikersnaam is dan al ingevuld en het wachtwoord wordt dan ook ingevuld. Tik vervolgens op het vak onder “wachtwoord“ (de cursor verschijnt nu…)

4. Tik het wachtwoord in

5. Tik op de oranje knop “inloggen “

6. Nu gaat de telefoon. Hier hoor je een stem die je een code geeft. Deze code moet je straks hier intikken.  Tip: noteer deze code eerst even op een briefje. Zodat je deze op je gemak kunt invullen.

7. De code bestaat uit zes cijfers. Deze moet je invullen in de zes vakjes die je op het beeldscherm van de iPad ziet. Tip: je moet eerst tikken op het eerste lege vakje (dus: het vakje waar straks het eerste cijfer ingetypt moet worden). Daarna verschijnt een toetsenbordje, en kun je dit gebruiken om de code van zes cijfers in te typen.

8. Druk nu op de oranje knop “volgende “. Deze staat daar rechts onder.

9. Nu ben je ingelogd in het portaal van de betreffende overheidsdienst.

Niet alles werkt via de app op uw telefoon.

Met name het beheer van de gegevens; het verwijderen van oude persoonlijke gegevens, bestelgegevens of “geavanceerde” toepassingen moeten vaak worden bewerkt via de internetsite op uw laptop (de portal op uw laptop).

Hier kunt u namelijk altijd alle gegevens beheren. Dit is via de app op telefoon of tablet vaak niet mogelijk. Bovendien heeft u op de laptop een groter beeldscherm. Zodat het scherm en -opbouw goed kunnen worden overzien. Het formaat van het laptopscherm (2:3) zorgt er vaak ook voor dat uw account en portal in de goede verhoudingen worden getoond. De meeste aanbieders van webshops of andere internetdiensten zijn niet gericht op de beeldschermformaten van smartphone of tablet.

Uiteraard moet u de wachtwoorden van verschillende accounts in orde hebben. 

Daarbij wordt steeds vaker 2-weg-authentificatie aangeboden. Waarbij na het ingeven van het wachtwoord een tweede goedkeuring via SMS of mail of een app wordt gegeven. Dit inloggen via een extra stap wordt in de toekomst uiteindelijk vervangen door block-chain-technologie. 

Maar nu:

Alle geavanceerde beveiligingstechnieken ten spijt: het is allemaal een stuk minder waard als u de beveiliging van de apparaten niet op orde heeft.

Want de software van ieder product in uw netwerk dient u zelf geregeld bij te werken.

Hierdoor voorkomt u voor een groot deel dat hackers vat krijgen op uw apparaten. De software-updates komen voor nieuwe apparaten zeker 1 keer per jaar voor. 

Voor bedrijven is het zeker aan te raden om de beveiliging optimaal in orde te hebben. Daartoe kunt u de volgende stappen aanhouden:

  • Maak en een overzicht  van het netwerk – een soort organigram  – zodat het bedrijf inzicht krijgt in de apparaten, verbindingen en virtuele accounts.
  • Daarna kunt u een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RIE) maken.
  • Vervolgens kunt u dit plan gebruiken om gericht onderhoud uit te voeren.  
  • Het is zaak dat u dit plan geregeld bijwerkt en terugkoppelt naar de organisatie. Een eenmalige inventarisatie is immers stilstand.

Heeft u ook zonnepanelen?

De gegevens van uw energiegebruik, het vermogen en de opbrengst worden vaak weergegeven via een persoonlijke internetsite. Zo’n internetsite noemen ze ook wel een “portal”. Daar kunt u inloggen met de ingestelde gebruikersnaam en uw ingestelde wachtwoord.

U kunt daarin aflezen wat uw gegevens zijn ten aanzien van uw zonnepanelen. Deze staan immers in live-verbinding met uw zonnepanelen via de internetverbinding in uw huis.

Zoals u wellicht weet wordt de internetverbinding in uw huis aangestuurd door het modem.

Als u dus het modem reset, de software van het modem bijwerkt (update) of u krijgt een nieuw modem, dan werkt  de draadloze internet-verbinding naar de zonnepanelen niet meer.

Daarom is het altijd aan te raden om de originele handleiding van de zonnepanelen te bewaren. Dit voorkomt een hoop zoekwerk en vertelt u precies hoe een nieuwe draadloze verbinding is in te stellen. 

Als uw zonnepanelen ook een vierkante aansluiting hebben voor een netwerkkabel, dan kunt u eventueel overwegen om de aansluiting permanent te maken, en via deze aansluiting de internetverbinding altijd beschikbaar aan te sluiten op het modem. U bent dan verlost van een gebrekkige en wegvallende draadloze verbinding.

Gamers die spellen spelen als Minecraft, GTA, Volarant of via Steam, hebben soms problemen met de GPU (videokaart). Maar ook de aansturing daarvan door het BIOS.

Het BIOS is namelijk het beginpunt van je computer.

Daar wordt de communicatie in geregeld met verschillende hardware / devices.

Dus alleen met de installatie van de laatste device-drivers kom je er niet.

Update (= Flash) je BIOS dus regelmatig!

Dit doe je via de site van de fabrikant van je motherboard (MB) / chipset.

Het updaten van je BIOS is meestal lastig te doen. Zeker als je het regelmatig wilt bijhouden. 

Maar: vaak kun je via de website van de fabrikant een tool downloaden die de jouw BIOS steeds kan updaten (= flashen).

Draadloos verbinding maken kan via wifi, maar ook via Bluetooth.

Apparaten met een bluetooth-verbinding kunnen worden gekoppeld aan de telefoon,  tablet of PC. Om vervolgens toegankelijk te zijn voor een app op die telefoon, tablet of PC.

Koppelen via Bluetooth doe je via de “instellingen” van de telefoon, tablet of PC. Zorg daar dat “bluetooth” aan staat.

Vervolgens pak je het betreffende bluetooth apparaat er bij. En daar druk je op de knop om een bluetooth-signaal uit te zenden. Vaak is deze toepassing te vinden via “instellingen” (dat is het icoontje van het tandwiel). Het bleutoothsignaal wordt dan opgepakt door de telefoon of tablet.

In de e-mailprogramma’s als Outlook en Thunderbird (voor Windows en MacOS) kun je de berichten sorteren door op de kolomkop boven de rij met ingekomen berichten te klikken.

Uitgebreide uitleg: 

Alle e-mailberichten worden na ontvangst weergegeven met een afzender, een onderwerp en de datum van ontvangst. Dit gebeurt steeds bij alle berichten die er binnen komen op het e-mailadres.

De meeste mensen vinden het gemakkelijk als al deze berichten op chronologische volgorde onder elkaar worden weergegeven.

Dit bereik je door op de kolomkop “datum” te klikken. Want dan worden alle berichten weergegeven naar volgorde van ontvangst. De volgorde is bij één keer klikken op deze kolomkop als ‘van oud naar nieuw’.

Maar als je nog eens op de kolomkop datum klikt dan wordt de weergave omgekeerd: en zie je dat het meest recente e-mailtje bovenaan komt te staan.

Deze indeling blijft van kracht als je het programma af zou sluiten.

Zet bluetooth uit.
Dit scheelt 30% van uw accu-capaciteit. Schakel de bluetooth dus alleen in als u het nodig heeft.
Via de Bluetooth-verbinding kan uw telefoon draadloos verbinding maken met andere apparaten. Verbindingen buiten het huis (waar geen wifi beschikbaar is) communiceren dan via Bluetooth. Maar veel verbindingen lopen op een andere manier: namelijk het wifi-signaal. 
Wilt u Bluetooth uitzetten, kies dan op uw smartphone of tablet: instellingen (tandwieltje).

Laat wifi aan:
Ook de wifi-functie vraagt extra stroom. Maar vaak is het uitzetten van deze functie niet praktisch, omdat veel diensten op uw smartphone of tablet gebruik maken van wifi. Bijvoorbeeld het automatisch updaten en bijwerken van apps.

Bovendien worden bij een uitgeschakeld wifi de functies overgenomen door uw telefoon-abonnement. Gebruik van internet gaat dan ten koste van de “databundel” via uw mobiele-abonnement. Deze databundel geeft u het recht maandelijks een bepaalde hoeveelheid gegevens te downloaden via het abonnement. Aangezien dit beperkt is wilt u zoveel mogelijk gegevens ophalen via het wifi-signaal. Dit gaat namelijk buiten uw mobiele abonnement om. Dus: wifi aan laten staan.

Zo zou het wel moeten zijn! 

Voor 2008 met de introductie van iPad was er alleen een Apple Store. Daar kon je met name muziek / liedjes kopen. Je had daar een gebruikersnaam en wachtwoord voor nodig.

En toen er rond 2008 behoefte ontstond aan het koppelen van verschillende apparaten via internet (lees: behoefte aan een Apple ID) heeft Apple besloten om dit te koppelen aan een opgewaardeerd Apple-store-account. De Appel Store heet tegenwoordig App Store. Dus: het Apple-store-account werd gebruikt als Apple ID.

Vanaf 2008 is dus het Apple ID maatgevend: als u de iPhone of iPad voor het eerst instelt wordt om het Apple ID gevraagd. De ingevoerde Apple ID-gebruikersnaam en -wachtwoord worden daar ook ingesteld voor toegang tot de App-store. Zodat ze in het vervolg “automatisch” kunnen worden gebruikt.

Vaak verandert de situatie voor mensen door de jaren heen, waardoor ze nu werken via een ander Apple ID. Ze veranderen dan het oude Apple ID (dat ook toegang gaf tot de Apple store), en ze stellen het nieuwe Apple ID in.

En zo kan het gebeuren dat u vandaag een app wilt ophalen uit de App-store. Maar als verificatie (zonder dat u het weet) het verkeerde wachtwoord opgeeft. De iPad of de iPhone doet daar nog eens een schepje bovenop door het hele proces  “automatisch” te laten gaan, waardoor het proces half wordt afgeschermd en het voor u helemaal onduidelijk wordt.

Dus: als je in de App-store de melding krijgt dat het ingevoerde wachtwoord onjuist is, dan moet je dus je oude wachtwoord (van je eerste Apple-account) invoeren.

Of je moet de installatie van het Apple apparaat geheel opnieuw doen. Want dan wordt gevraagd om het huidige Apple ID en daar tevens doorgevoerd in de App-store.

 
 
 
 
 

Om te weten wat synchroniseren is moet u eerst weten dat we voor 2002 kopieerden en plakten. En dat hieruit het synchroniseren is voortgekomen. Want toen de iCloud (gegevensopslag via internet) zijn intrede deed, en ook de Apple iPad en iPhone opkwamen, ontstond de vraag om te synchroniseren.

  • Kopiëren is van 1 exemplaar een tweede maken (denk maar aan het kopieerapparaat bij de AH).
  • Synchroniseren is een soort kopiëren, alleen dan met het constant vergelijken van het ene exemplaar met het tweede exemplaar. Het ene exemplaar wordt continue gespiegeld met het tweede exemplaar.
  • Modem: verzorgt het technische internet en belsignaal naar de computer.

    Router: zorgt dat het internetsignaal wordt verdeeld over de aangesloten apparaten.
    De apparaten kunnen zowel bedraad als draadloos (wifi) aangesloten zijn op de router.

    Deze twee kastjes gecombineerd in één apparaat noemt met een modem\router

    Het draadloze signaal is maar beperkt bereikbaar. Ongeveer 15 meter. Daarom kun je het versterken. Wéér een kastje: de repeater.

    Maak een overzichtelijk plan van uw netwerk, waarop u kunt terugvallen. U zult merken dat U zelf beter weet waar het probleem eventueel zit en waar de oplossing gezocht moet worden.

    U zult vanuit het netwerkoverzicht de goede dingen doen.

    Een netwerkplan maken is eenmalig. Dus doe het goed!

    De huidige systeemvereisten zijn op te vragen via “systeem”, klik dan op “Bijwerken & Beveiligen” en dan op “Windows Update”. U ziet hier of uw computer voldoet (groen tekentje) aan de minimale systeemvereisten. Als uw PC niet voldoet ziet u een rood tekentje. Klikt u op deze link om gedetailleerde informatie te lezen.

    Het “wachtwoord zou verkeerd zijn”… (volgens de melding op het scherm)… maar dat is zeker niet het geval!

    De melding op het scherm  bedoelt “dat het ingevoerde wachtwoord anders moet zijn dan dat wat u intypt”.

    Het kan dus goed mogelijk zijn dat het wachtwoord -zoals u dat gewend was- uit veiligheidsoverwegingen moet worden aangepast.  Dit gebeurt vaak bij bank-apps of dig-ID. 

    Je moet dan de koppeling “wachtwoord vergeten” aanklikken. En een nieuw wachtwoord aanmaken.

    Houdt de CTRL-toets (links, onderop het toetsenbord) ingedrukt en draai het wieltje op de muis.

    1. Klik op het eerste item.
    2. Druk op de Ctrl-toets en houdt deze ingedrukt…
    3. Klik met de muis het volgende item aan.

    Account:

    Voor veel websites is het tegenwoordig noodzakelijk een klanten-account te hebben. Of een account verwijst naar een ander account. Bijvoorbeeld bij DigID en de Corona Check app. Hier helpen we u bij of maken een degelijk overzicht van uw ingestelde gebruikersnamen, wachtwoorden of andere persoonlijke gegevens.

    Teamviewer

    Met Teamviewer kunnen we u tevens op afstand van dienst zijn. Teamviewer is een programma dat wij gebruiken om op afstand te “verbinden”. Het programma werkt via een beveiligde verbinding tussen uw computer, de teamviewer-server en onze computer. Dit noemen ze een “tunnel”. Er worden geen programma’s op uw computer geïnstalleerd, want we werken via de Teamviewer Quick Support – app. Het enige dat de app doet is uw computer “aanwijzen” (via internet) aan onze computer. Eenmalig.

    Instructie

    Er komt een docent naar u toe of we maken een telefonische afspraak (via Teamviewer) om uw computer optimaal in te stellen. Daarna doet u het na.
    Tevens maken we samen met u een stappenplan zodat u voortaan perfect weet wat u moet doen, in welke volgorde.