Tips, handig om te weten

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, worden de iPhone en Android-telefoons (of tablets) niet automatisch ge-update.

Mensen vergissen zich met de systeemupdates. Deze worden beschikbaar gesteld door de fabrikant. En díe updates gaan vaak automatisch. Toch is het ook aan te raden om de overige updates van tijd tot tijd te checken.

Namelijk; de updates van de app’s (programmaatjes) die op de telefoon of tablet staan. Deze zijn specifiek door uzelf ingesteld. En alleen al daarom kunnen ze nooit automatisch worden ge-update!

U update ze via de App-store (iPhone en iPad) of via de Playstore (Android apparaten).

Via app-store doet u het volgende:

  1. Open het icoontje van de app-store.
  2. tik op het loepje (rechts onderin),
  3. tik op uw profielfoto / rondje met het pionnetje (rechts bovenin),
  4. Scroll naar beneden en u ziet alle app’s voorbij komen waarvan er updates ontbreken op uw telefoon.
  5. Als u naar beneden scrollt, tikt u aan de kop van deze lijst op: “werk alleen bij”

 

Bij een Android gestuurd apparaat gaat u naar de Playstore.

  1. Open de Playstore.
  2. Daar tikt u op uw profiel / het pion-netje (deze ziet u rechts bovenin het scherm),
  3. tik op “apps en apparaat beheren”
  4. tik op “beheren” (ergens bovenin het beeldscherm),
  5. tik op: “updates beschikbaar”,
  6. tik op: “checken op updates”.

 

Het is misschien lastig uit te voeren. Maar weldegelijk belangrijk! Waarschijnlijk zijn deze updates nog belangrijker dan de (automatische) systeemupdates. Het gaat immers over UW apps.

Zet bluetooth uit.
Dit scheelt 30% van uw accu-capaciteit. Schakel de bluetooth dus alleen in als u het nodig heeft.
Via de Bluetooth-verbinding kan uw telefoon draadloos verbinding maken met andere apparaten. Verbindingen buiten het huis (waar geen wifi beschikbaar is) communiceren dan via Bluetooth. Maar veel verbindingen lopen op een andere manier: namelijk het wifi-signaal. 
Wilt u Bluetooth uitzetten, kies dan op uw smartphone of tablet: instellingen (tandwieltje).

Laat wifi aan:
Ook de wifi-functie vraagt extra stroom. Maar vaak is het uitzetten van deze functie niet praktisch, omdat veel diensten op uw smartphone of tablet gebruik maken van wifi. Bijvoorbeeld het automatisch updaten en bijwerken van apps.

Bovendien worden bij een uitgeschakeld wifi de functies overgenomen door uw telefoon-abonnement. Gebruik van internet gaat dan ten koste van de “databundel” via uw mobiele-abonnement. Deze databundel geeft u het recht maandelijks een bepaalde hoeveelheid gegevens te downloaden via het abonnement. Aangezien dit beperkt is wilt u zoveel mogelijk gegevens ophalen via het wifi-signaal. Dit gaat namelijk buiten uw mobiele abonnement om. Dus: wifi aan laten staan.

Zo zou het wel moeten zijn! 

Voor 2008 met de introductie van iPad was er alleen een Apple Store. Daar kon je met name muziek / liedjes kopen. Je had daar een gebruikersnaam en wachtwoord voor nodig.

En toen er rond 2008 behoefte ontstond aan het koppelen van verschillende apparaten via internet (lees: behoefte aan een Apple ID) heeft Apple besloten om dit te koppelen aan een opgewaardeerd Apple-store-account. De Appel Store heet tegenwoordig App Store. Dus: het Apple-store-account werd gebruikt als Apple ID.

Vanaf 2008 is dus het Apple ID maatgevend: als u de iPhone of iPad voor het eerst instelt wordt om het Apple ID gevraagd. De ingevoerde Apple ID-gebruikersnaam en -wachtwoord worden daar ook ingesteld voor toegang tot de App-store. Zodat ze in het vervolg “automatisch” kunnen worden gebruikt.

Vaak verandert de situatie voor mensen door de jaren heen, waardoor ze nu werken via een ander Apple ID. Ze veranderen dan het oude Apple ID (dat ook toegang gaf tot de Apple store), en ze stellen het nieuwe Apple ID in.

En zo kan het gebeuren dat u vandaag een app wilt ophalen uit de App-store. Maar als verificatie (zonder dat u het weet) het verkeerde wachtwoord opgeeft. De iPad of de iPhone doet daar nog eens een schepje bovenop door het hele proces  “automatisch” te laten gaan, waardoor het proces half wordt afgeschermd en het voor u helemaal onduidelijk wordt.

Dus: als je in de App-store de melding krijgt dat het ingevoerde wachtwoord onjuist is, dan moet je dus je oude wachtwoord (van je eerste Apple-account) invoeren.

Of je moet de installatie van het Apple apparaat geheel opnieuw doen. Want dan wordt gevraagd om het huidige Apple ID en daar tevens doorgevoerd in de App-store.

 
 
 
 
 

Om te weten wat synchroniseren is moet u eerst weten dat we voor 2002 kopieerden en plakten. En dat hieruit het synchroniseren is voortgekomen. Want toen de iCloud (gegevensopslag via internet) zijn intrede deed, en ook de Apple iPad en iPhone opkwamen, ontstond de vraag om te synchroniseren.

  • Kopiëren is van 1 exemplaar een tweede maken (denk maar aan het kopieerapparaat bij de AH).
  • Synchroniseren is een soort kopiëren, alleen dan met het constant vergelijken van het ene exemplaar met het tweede exemplaar. Het ene exemplaar wordt continue gespiegeld met het tweede exemplaar.
  • Modem: verzorgt het technische internet en belsignaal naar de computer.

    Router: zorgt dat het internetsignaal wordt verdeeld over de aangesloten apparaten.
    De apparaten kunnen zowel bedraad als draadloos (wifi) aangesloten zijn op de router.

    Deze twee kastjes gecombineerd in één apparaat noemt met een modem\router

    Het draadloze signaal is maar beperkt bereikbaar. Ongeveer 15 meter. Daarom kun je het versterken. Wéér een kastje: de repeater.

    Maak een overzichtelijk plan van uw netwerk, waarop u kunt terugvallen. U zult merken dat U zelf beter weet waar het probleem eventueel zit en waar de oplossing gezocht moet worden.

    U zult vanuit het netwerkoverzicht de goede dingen doen.

    Een netwerkplan maken is eenmalig. Dus doe het goed!

    Die had u al gehoord: “maak regelmatig een backup”.

    Maar als u de backup permanent aan de computer aangesloten laat. Om via een programma de backup steeds weer automatisch te laten uitvoeren, mist u uw doel waarschijnlijk. Want een backup maakt u om te voorkomen dat virussen en malware uw documenten aantasten en onbruikbaar maken!

    Echter is de kans groot dat uw computer wordt besmet met Ransomeware. Dat is een vorm van computervirussen die de documenten en de backup versleuteld en daarmee onbruikbaar maakt. Dit wordt ook vaak genoemd in de media.

    Daarom raden we aan naast een backup die permanent is aangesloten op de computer ook een backup te maken om LOS te bewaren van de computer.
    Letterlijk in de kast of op een NAS. Die u dan loskoppelt en niet bestemd is voor het dagelijks gebruik. Dit is dus eigenlijk een reservekopie van uw documenten.

    Daarmee legt u eigenlijk een extra buffer aan, waarop u kunt terugvallen indien de automatische backup wordt aangetast.

    Uiteraard kunnen we u hiermee helpen. Door zo’n reservekopie te maken en in te stellen. Eventueel kunnen we u ook blijven helpen via een “onderhoudsovereenkomst”.

    DigID verandert snel en er komen steeds weer nieuwe versies en toepassingen in het programma. Zo kunt u ook verbinden via smart-phone of tablet. Echter werkt dit na een update steeds op een andere manier. Daarom is het aan te raden om in het inlogscherm van DigID dat u op het beeldscherm ziet, te klikken op de tweede optie: “met gebruikersnaam en wachtwoord” . Dit is namelijk de oudste toepassing en het werkt altijd hetzelfde.

    Het “wachtwoord zou verkeerd zijn”… (volgens de melding op het scherm)… maar dat is zeker niet het geval!

    De melding op het scherm  bedoelt “dat het ingevoerde wachtwoord anders moet zijn dan dat wat u intypt”.

    Het kan dus goed mogelijk zijn dat het wachtwoord -zoals u dat gewend was- uit veiligheidsoverwegingen moet worden aangepast.  Dit gebeurt vaak bij bank-apps of dig-ID. 

    Je moet dan de procedure “wachtwoord vergeten” aanklikken. En een nieuw wachtwoord aanmaken.

    Dit gebeurt vaak bij bank-apps of dig-ID. 

    Houdt de CTRL-toets (links, onderop het toetsenbord) ingedrukt en draai het wieltje op de muis.

    1. Klik één keer op het eerste tekentje op het beeldscherm.
    2. Druk de SHIFT-toets (op het toetsenbord) in, en houdt deze ingedrukt…
    3. Klik nu één keer op het laatste tekentje: alles is nu geselecteerd.
    4. Laat nu pas de SHIFT-toets weer los

     

    Je kunt ook typen op de CTRL-toets, deze ingedrukt houden
    en dan klikken op devA-toets.


    Let op: veel mensen drukken per ongeluk de CTRL-toets in,
    in plaats van de SHIFT-toets. Als ze immers een nieuwe zin
    beginnen, en willen beginnen met een hoofdletter.
    Maar met CTRL en de hoofdletter… A… wordt alles
    geselteerd. En vervolgens vervangen voor de eerste letter die men vervolgens intikt.


    Resultaat: ALLES IS VERDWENEN. 

    Als je per ongeluk iets te veel verwijderd, of geheel verwijderd, kun je klikken op de CTRL-toets en dan de Ztoets aantikken.

    1. Klik op het eerste item.
    2. Druk op de Ctrl-toets en houdt deze ingedrukt…
    3. Klik met de muis het volgende item aan.

    Niet meteen: de ondersteuning van de Windows 10-versie loopt pas in Mei 2025 af.
    Daarnaast kunt u dan niet zonder meer overstappen naar Windows 11.

    Als je selecteert is het vaak lastig de cursor op de plek van het “einde van de selectie” te krijgen. Het springt dan weer veel te ver vooruit, dan weer te weinig. Als u achteraan de tekst begint met selecteren – en dan naar het begin van de tekst sleept – gaat het altijd goed. Dus: van achteren naar voren werkt gemakkelijker en sneller.

    De huidige systeemvereisten zijn op te vragen via “systeem”, klik dan op “Bijwerken & Beveiligen” en dan op “Windows Update”. U ziet hier of uw computer voldoet (groen tekentje) aan de minimale systeemvereisten. Als uw PC niet voldoet ziet u een rood tekentje. Klikt u op deze link om gedetailleerde informatie te lezen.

    Windows 11 maakt ook gebruik van een speciale beveiligings-chip (TPM 2.0 chip). Alleen computers van 5 jaar en jonger hebben deze chip. Als u wilt weten of uw computer deze chip heeft kijkt u in het BIOS of in de handleiding van de fabrikant. Klikt u op deze link om gedetailleerde informatie te lezen.

    Met Windows 11 worden alle nieuwste Microsoft-producten volgens de nieuwste beveiligingsstandaarden ondersteund. Dat wil zeggen dat er tot dan updates worden gemaakt. Updates zijn technische programma “bij-schrijvingen” die het mogelijk maken om de oude versie van Windows weer te laten werken via de nieuwe mogelijkheden.

    Account:

    Voor veel websites is het tegenwoordig noodzakelijk een klanten-account te hebben. Of een account verwijst naar een ander account. Bijvoorbeeld bij DigID en de Corona Check app. Hier helpen we u bij of maken een degelijk overzicht van uw ingestelde gebruikersnamen, wachtwoorden of andere persoonlijke gegevens.

    Teamviewer

    Met Teamviewer kunnen we u tevens op afstand van dienst zijn. Teamviewer is een programma dat wij gebruiken om op afstand te “verbinden”. Het programma werkt via een beveiligde verbinding tussen uw computer, de teamviewer-server en onze computer. Dit noemen ze een “tunnel”. Er worden geen programma’s op uw computer geïnstalleerd, want we werken via de Teamviewer Quick Support – app. Het enige dat de app doet is uw computer “aanwijzen” (via internet) aan onze computer. Eenmalig.

    Instructie

    Er komt een docent naar u toe of we maken een telefonische afspraak (via Teamviewer) om uw computer optimaal in te stellen. Daarna doet u het na.
    Tevens maken we samen met u een stappenplan zodat u voortaan perfect weet wat u moet doen, in welke volgorde.